بررسی نمودهای فرهنگی اجتماعی در آثار شاخص زویا پیرزاد و غزاله علیزاده
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات
- نویسنده زهرا عظیمی
- استاد راهنما جمال الدین مرتضوی جهانگیر صفری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
جامعه شناسی ادبیات یکی از نوین ترین روش هایی است که به بررسی آثار ادبی با استفاده از مبانی و اصول دو رشته ی جامعه شناسی و ادبیات می پردازد. گرچه این روش روشنگر ابعادی از جامعه شناسی ادبی است و واقعیت ها و نمودهای اجتماعی، اقتصادی و... را انعکاس می دهد، پیشینه ی زیادی در ایران ندارد. با توجه به این نکته که ادبیات و بویژه ادبیات داستانی، مانند هر پدیده فرهنگی دیگر، ساختار بنیادین جامعه را به تصویر می کشد، در این پژوهش به بررسی نمودهای فرهنگی و اجتماعی موجود در آثار دو تن از نویسندگان زن معاصر ایرانی پرداخته می شود و نگارنده فصلی را به جامعه شناسی ادبیات اختصاص داده و توضیحاتی هم درباره ی فرهنگ و ادبیات داستانی آورده و پس از آن در فصلی جداگانه به مسائل اجتماعی و فرهنگی در دو اثر از زویا پیرزاد پرداخته و فصلی را به بررسی نمودهای فرهنگی اجتماعی در دو اثر شاخص غزاله علیزاده اختصاص داده است. نمودهایی چون آداب و رسوم رایج در میان مردم، نحوه زیست و کیفیت زندگی مردم، گرایش افراد جامعه به اعتقادات عامیانه، خرافات و باورهای خرافی، سیمای مرد و زن در جامعه، فرهنگ، شغل و چگونگی ارتزاق مردم، فقر و محرومیت طبقات فرودست، ارزش های اجتماعی، فسادها و کجروی های اجتماعی و موجبات رواج این مسائل در جامعه و بسیاری دیگر از مسائل فرهنگی و اجتماعی که در آثار این دو نویسنده انعکاس یافته است. برای انجام این پژوهش ابتدا منابع و مآخذ مربوط به دو نویسنده و رمان های شاخص آن ها و مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد بحث، گردآوری شده و سپس به مطالعه و یادداشت برداری از آن ها و در نهایت تحلیل یافته ها پرداخته شد. نویسندگان این آثار و با پرده برداشتن از واقعیات موجود در جامعه تصویری روشن از جامعه ی ایرانی در آثار خود ارائه کرده اند و به این ترتیب آثارشان هم چون آینه ای است که اوضاع و احوال زمانه را درخود منعکس کرده است.
منابع مشابه
کهنالگوی زن در آثار غزاله علیزاده
در روایتهای داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، بهویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود میگیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (بهویژه روایتهای ایدئولوژیک) میشود، نا...
متن کاملتحلیل جایگاه زن در رمانهای غزاله علیزاده (رمانهای بعد از تابستان، دو منظره، خانۀ ادریسیها، شبهای تهران)
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاههای فمنیستی غزاله علیزاده و بررسی سیمای زن در آثار او انجام شده است. نقد فمینیستی به عنوان رویکردی جدی، متمایز و یکپارچه از اواخر دهۀ ۱۹۶۰ در ادبیات اروپا پدید آمد که هدفش شناخت نقشهای فرهنگی و دستاوردهای بزرگ در جهت کسب حقوق اجتماعی و سیاسی زنان بود. این شیوه در اوایل دهۀ ۱۳۴۰ با داستانهای سیمین دانشور در ایران پا گرفت و با ظهور نویسندگانی چون شهرنوش پارسیپور...
متن کاملرویکردی انتقادی به انگارههای کهنالگویی زنان در آثار غزاله علیزاده
ویژگیهای مشترک زیادی تعدادی از شخصیتهای زن در داستانهای غزاله علیزاده را شاخص و قابل توجه کرده و از آنها انگارههایی اسطورهاییا شبهاسطورهای ساخته است؛ ویژگیهای مثبت و منفی شیطانیا فرشته بودن، کودک یا پیر بودن همزمان، برخورداری از قدرت جادوی زنانه، فرزانگی روحانی، مظهر الهام و ارضای معنوی بودن و دیگر ویژگیهایی که برای انگارههای کهنالگویی ذکر شده است. از آنجا که بین نقد اسطورهای و شیو...
متن کاملکهن الگوی زن در آثار غزاله علیزاده
در روایت های داستانی معاصر، اسطوره سازوکاری ایدئولوژیک گرفته است. اسطوره بنا به کیفیّت تبیینی خود، در پی توضیح و کشف حقایق ناشناخته و ابتدایی، به ویژه امر لایتناهی و مقدّس است. از این رو، به ناچار خاصیّتی متناقض و مبهم به خود می گیرد، امّا روایت بنا به داشتن پیرنگ، انسجام و کلّیّت ، تلاشی برای ساختاربندی و پیکرسازی حوادث پراکنده است. پس وقتی اسطوره وارد روایت (به ویژه روایت های ایدئولوژیک) می شود، نا...
متن کاملبررسی نقش و هویت اجتماعی زن در آثار زویا پیرزاد
رمان که یکی از پرطرفدارترین بخش های ادبیات محسوب می شود، داستان بلندی است که ساختار ویژه ی خود را دارد. ورود رمان به ایران را می توان همزمان با ورود مدرنیته دانست. جامعه ایرانی، در پی تحولاتی که از اواخر دوره قاجار به مرور در خود شاهد بود، در زمینه ادبیات وشیوه های بیان ادبی نیز درون تحولاتی قرار می گرفت که به سرعت در حال انجام و گسترش بودند. رمان مدرن فارسی پس از انقلاب عمدتاً به نقد وضعیت فرهن...
بررسی شیءوارگی در آثار زویا پیرزاد با تأکید بر رویکرد جورج لوکاچ
واژۀ شیءوارگی[1] که در اندیشه مارکسیسم غربی پا گرفت، مفهوم بتانگاری کالا در نظام سرمایهداری است که بنمایه اصلی اندیشه «جورج لوکاچ[2]» است. اولین دلالتهای خود را از مفاهیم بیگانگی[3] و بتانگاری کالای[4] مارکس[5] و مفهوم عقلانی شدن[6] وبر[7] مییابد و مکتب فرانکفورت با تعبیر عقلانیت مدرن به عقلانیت ابزاری این نقد را ادامه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023